„LA PRIMA VEDERE ACESTA PARE A FI UN ELICOPTER MIC...(?)”

Cei care nu sunt iniţiaţi în domeniul zborului cred că GYROCOPTER-ul este un elicopter şi ascultă miraţi răspunsul „Doar pare”. Nici nu există mai multe asemănări.  Principiul lui de zbor este asemenea unui avion cu elice, doar că aripa acestuia nu este rigidă, ci se roteşte. Numele lui oficial este „aeronavă cu aripă rotitoare”.

DE CE ESTE MAI BUNĂ O ARIPĂ ROTITOARE DECÂT UNA RIGIDĂ?

Este rigidă şi aceasta, dar se şi roteşte. Este mai bună pentru că nu este sensibilă la curenţii de aer, deci călătorii nu se simt rău. De asemenea, aparatul este FOARTE SIGUR. În caz de pericol este mult mai uşor să găsim spațiu de aterizare. Cu un elicopter putem să decolăm şi să aterizăm vertical. La Gyro acest lucru este valabil la aterizare cel mult, dar nu a fost inventat pentru aceasta. Totodată, putem efectua zboruri la viteză destul de mică, deci este potrivit pentru fotografiat, pentru observaţie, pentru căutare. Toate acestea, bineînţeles, la o zecime din cost. Şi pilotarea lui este mult mai uşor de învăţat, desigur, la un preţ de 10 ori mai mic decât în cazul elicopterului.

DE CE ESTE ACESTA MAI BUN DECÂT UN ELICOPTER?

În sens absolut nu este mai bun decât elicopterul, ci altfel. Este suficient pentru anumite sarcini şi este la un preţ de cel puțin zece ori mai mic decât preţul de cumpărare, de întreţinere şi de învăţare a pilotării unui elicopter. Gyro-ul este mult mai sigur, deci este preferabil unui elicopter sau unui aparat cu aripi rigide pentru zborul de hobby.

DE CE ESTE MAI BINE SĂ-L IAU PE ACESTA DECÂT UN UL (AVION MIC)?

La avioanele mici de tip UL pericolul este mai mare (se pot prăbuşi, pot ajunge în turbion, viteza de aterizare este mult mai mare). Cel care caută pericolul să-şi ia un astfel de aparat. Gyro-ul reprezintă siguranţa în sine. Ambele tipuri de zbor sunt plăcute, dar în moduri diferite. Cu un avion mic doar SE TRECE ÎN VITEZĂ  pe un traseu stabilit, pe când cu Gyro-ul NE BUCURĂM  de panoramă... Pentru depozitare este de-ajuns un garaj, pentru a fi ţinut în stare de funcţionare ajunge o câmpie mică. Pentru a repara un avion este nevoie de un mic aeroport, care nu este sigur că există în apropiere şi, oricum, vorbim de sume mari, pe când în cazul unui Gyro totul costă mult mai puţin.

CE FEL DE CARBURANT FOLOSEŞTE ŞI CE DISTANŢĂ POATE FI PARCURSĂ CU ACESTA?

Gyrocopterul XENON funcţionează cu benzină auto, octanică, EURO 95, consumul fiind de 18-22 l/h, pentru a parcurge 140-150 km în aer, distanță echivalentă pentru 200-230 km parcurşi cu autoturismul. Această valoare a consumului este aproximativ egală cu cea a unui avion UL şi este semnificativ mai mică decât cea a unui elicopter. 

SE SPUNE CĂ ÎN PREZENT ACESTA ESTE CEL MAI SIGUR MIJLOC DE TRANSPORT. DE CE? 

Da, filozofia Gyro-ului este siguranţa, care se datorează principiului de zbor, nu tehnologiei. Această filozofie a fost considerată de către creatorul lui Xenon 2 RST (Rotax Super Turbo) DEASUPRA TUTUROR, ca fiind cea mai importantă. Elicopterul în situaţie de urgenţă -dacă este timp- încearcă manevra de autorotaţie, dar pentru aceasta este nevoie de o altitudine potrivită. Dacă aceasta nu există, atunci elicopterul va zbura la fel ca o cărămidă aruncată în aer. Deşi piloţii de elicopter exersează această manevră, totuşi le este groază dacă devine necesară. Gyroplane-urile zboară doar prin autorotaţie, ceea ce este firesc pentru ele. Şi în situaţii de urgenţă zboară astfel, deci nu trebuie comutat nimic, lucru ce ar cere mult timp şi multă îndemânare. „Viaţa” avioanelor depinde de viteză, care poate fi pierdută cu uşurinţă şi atunci „intră în derivă”, iar din cauza lipsei de altitudine corespunzătoare zborul ia sfârşit. De multe ori definitiv. Gyroplane-ul Xenon 2 se poate opri chiar şi în aer, însă tot nu intră în derivă!!! 

UNDE SE POATE ÎNVĂŢA PILOTAREA UNUI GYRO ŞI CÂT COSTĂ CURSUL? CE FEL DE BREVET DE PILOT VOI PRIMI DACĂ PROMOVEZ EXAMENUL? POT LUA CĂLĂTORI MAI TÂRZIU? 

Brevetul de pilot-Gyro eliberat de „ŞCOALA GYROPLANE” este valabil în fiecare ţară europeană, fără a fi nevoie de alte permise în plus.  Luarea unui pasager (fără scop economic, de a face bani) este permisă.

UN AVION UL NU POATE FI FOLOSIT ÎN CONDIŢII DE VÂNT. CARE ESTE SITUAŢIA CU UN GYRO?

Conform specificaţiilor, este permis zborul la viteza de 60 km/h cu Xenon 2, această valoare fiind dublă faţă de un avion UL cu aripi rigide. 

DE CE NU S-A RĂSPÂNDIT PÂNĂ ACUM GYRO-UL ŞI DE CE NU SE POT VEDEA, ÎN LOC DE AVIOANE, AUTOGYRO-URI PESTE TOT? 

Pentru că abia acum s-au intersectat principiul de zbor şi cel de construcţie. Şi caleaşca s-a menţinut pe poziţie comparativ cu automobilul, sau motorul cu benzină comparativ cu cel diesel.
Dezvoltarea avioanelor mici şi UL a ajuns aproape până la epuizare. Gyro-ul este la început, dezvoltarea lui abia acum începe să prindă viaţă.